Támogató partnerek,
akikre büszke vagyok:

Digitális Szülő Online Otthon Oktatás Tudásbank

Hogyan hozd ki a maximumot a válságból?

A koronavírus járványból fakadó bezártság az éremnek csak az egyik oldala. A feje tetejére álló oktatási rendszer pedig a másik. Viszont van itt egy harmadik érdekesség is, ami annyira fajsúlyos, hogy nem mehetünk el mellette szó nélkül.

Hogyan hozd ki a maximumot a válságból?

Egyik napról a másikra állt tótágast az egész világ. Gyakorlatilag alig van szektor a társadalomban, amit ne érintene az egyre begyűrűző járvány. Nincs ez másként az oktatásban sem. Ezt tanáraink, intézményeink manapság testközelből tapasztalják. A nagy online tülekedésben azonban bizonyos dolgokról némiképp elveszik a figyelem.

A járvány okozta gazdasági pusztításra gondolok elsősorban. A pénzügyi portálok olvasottsága az egekbe szökött, hiszen rengetegen kíváncsiak most arra, hogy anyagi szempontból vajon mit hoz a holnap. Pedagógus szemszögből megközelítve a dolgot a kérdés az, hogy az embert mindez miképp befolyásolja, befolyásolja-e egyáltalán?

A minap találkoztam egy katona ismerősömmel, aki vidáman újságolta, hogy szabadságolták átmenetileg. Azért volt jókedvű, mert a fizetése eközben természetesen megmaradt. Beszélgettünk erről pár szót, mialatt igyekeztem elmagyarázni neki észérvekkel, hogy ha a termelőmunka tömegesen leáll, ami ugye a tömeges adóbefizetésekért felelős, akkor ez az állam költségvetését is komoly mértékben fogja negatívan befolyásolni.

Elsőre ő sem értette, miért mondom ezt. Aztán leesett a tantusz. Ha az államnak elfogy a pénze, akkor nem fogja tudni az alá tartozó embereket sem megfelelően fizetni. Önkormányzatok, kórházak, óvodák, iskolák, rendőrök, katonák, nyugdíjasok, stb. Természetesen nem világvégét vizionáltam az úriembernek, annak még nincs itt az ideje, csupán várható és komoly gazdasági nehézségeket vázoltam.

Pénzügy

Ha mégis idejekorán átvészeli a világ és benne Magyarország a vírus okozta gazdasági nehézségeket, és a legtöbb állami szférában dolgozó a „pénzénél marad”, két dolog szinte akkor is garantált: Fizetésemelés nuku és berobban az infláció, ami a mindenkori reálbérek értékébe könyörtelenül belemar. Magyarul erőteljesen gravitálunk vissza 2008 irányába…

Mit tesz ilyenkor az élelmes tanár?

Ő is, mint mindenki más, pénzből él. Szereti a szakmáját, nem szándékozik felégetni maga mögött semmit, amit hosszú éveken át épített. Leül, megnyugszik, gondolkodik. Felteszi magának a kérdést, hogy vajon ebben a furcsa helyzetben létezik-e olyan forgatókönyv, hogy továbbra is taníthatok, de ezzel párhuzamosan tisztes fizetést is a magaménak tudhatok?

Két korábbi írásban volt már szó a témáról. (Eleged van a megalázó tanári fizetésből? és Mit tegyél, ha mégsem lesz pedagógus béremelés?) Igaz, akkor még nem volt nyakunkon a járvány, de a komolytalannak tűnő tanári fizetések már akkor is terítéken voltak. Azt hiszem, bármelyik pedagógus egyetért velem a jelen helyzetben. Amiket fentebb vázoltam, igenis valós problémák. A hátunkat görnyesztik, nem tágítanak.

Lássuk hát a lehetséges alternatívákat. Mi az, amire számíthatunk?

1. A járvány hosszan elhúzódik, és BRUTÁLISAN megsínyli a gazdaság

Ezt tartom a legkevésbé valószínűnek, de pánikhangulatban sokan jósolnak borús jövőt. Ha a „Mad Max éra” azért mégsem következne be, az amúgy is puskaporos helyzeten csak tovább rontana az anyagi gondok megjelenése a pedagógus háztartásokban.

Érdemes belegondolni egy kicsit, hogy épp mit éreznek azok, akiknek egy csapásra megszűnt a munkájuk vagy a vállalkozásuk. Aztán pedig próbáljuk elképzelni azt, hogy mit érezhetnek ugyanezek az emberek akkor, ha nem volt felhalmozott anyagi tartalékuk, amivel a bizonytalan időszakot átvészeljék. Róluk ki fog gondoskodni? A vékony pénztárcájú állam? Elég félelmetes víziók ezek…

Pénztárca

2. A járvány hosszan elhúzódik, ÉS megsínyli a gazdaság

Jelen állás szerint ez tűnik a legvalószínűbb kimenetelnek. Ha így lesz, akkor a gazdaság belátható időn belül „felpattan” ugyan, de a „romeltakarítás” még hosszú hónapokat fog igénybe venni. Ez sem hordozza magában azt a lehetőséget, hogy tanárként az ember bármiféle extra juttatásra számíthatna, ami az erősödő inflációt kikompenzálná. Egészen egyszerűen azért, mert nem lesz miből juttatást, illetve fizetésemelést folyósítani. Ez egyszerű matematika. Egy esetleges zúgolódás, sztrájk sem tenne egy legatyásodott államot aranyat tüsszentő szamárrá.

3. A járvány rövid időn belül visszahúzódik

Felnőttek vagyunk, mindenki eldöntheti, ez mennyire tűnik valósághű szcenáriónak. Ha így lesz, mindenki örülni és tapsolni fog. Legyen is így, azt kívánjuk. Gyors lokalizálás, betegek elkülönítése, hatékony vakcina kikísérletezése, karantén feloldása, mehet minden a régi kerékvágásban. Imádkozzunk, hogy ez történjék végül. (Személy szerint vagyok annyira optimista, hogy higgyek ennek a harmadik pontnak a megvalósulásában, de az ember reális énje azért némiképp másképp látja most a dolgokat.)

Eljött a produktív gondolkodás ideje!

Jómagam problémamegoldásból élek. Ez annyit tesz, hogy az aktuális helyzetet reálisan értékelve igyekszem a lehető leghatékonyabb döntéseket hozni a saját és a szeretteim, illetve a bennem bízók érdekében. Én is sok évet dolgoztam tanárként és egyvalamit elmondhatok. A mostani világjárvány idején létezik egy igencsak profitábilis, de ami még ennél is fontosabb, VÁLSÁGÁLLÓ tevékenység. Ez pedig nem más, mint az online oktatás.

Az a tény, hogy manapság szinte valamennyi intézményi pedagógus rá van kényszerítve az online platformok alapos megismerésére és azok használatának elsajátítására, már önmagában üdvözlendő. Gondolkodjunk el egy kicsit. Ezeknek az eszközöknek a segítségével az ember „hatásköre” elképesztően kiszélesedik. Ha valaki már eddig is adott magánórákat, akkor ezután ezt az interneten át is megteheti Skype tanárként. Gyorsabb, kényelmesebb, rugalmasabb, és amit fentebb már határozottan leszögeztem, sokkal jobban fizet!

Tablet

Fontos kihangsúlyozni azt is, hogy a tanári rutin megléte örvendetes ugyan, de a „skype tanári piac” sok más egyéb ismeretet is feltételez a siker érdekében. Ebben az esetben ugyanis már nem feltétlenül lesz az oktató mögött egy stabil intézmény, hanem úgymond szabadúszóként a saját felelőssége lesz az, hogy miként juttatja el önmagát jövőbeli diákjai elé. Erre manapság szerencsére már léteznek megbízható platformok. Ingyenesek és fizetősek egyaránt.

Tisztában kell lennie azzal is, hogyan mutatkozzon be és hogyan mutassa be a szolgáltatását, magyarul hogyan legyen képes eladni magát az érdeklődő tanulóknak. Továbbá hogyan vezessen le egy első beszélgetést, milyen eszközöket használjon, stb. Sorolhatnám mindezt hosszan elnyúlón. Végigcsináltam az egészet, rettenetesen izgalmas és hálás folyamat volt. Nem cserélném el semmivel a hosszú évek alatt összegyűjtött tapasztalataimat. Hiszem, hogy Skype tanárnak lenni talán éppen most a legvirágzóbb lehetőség. Bármilyen groteszk is ilyent írni, de a vírus volt az, ami kinyitotta a kaput ezen újszerű vállalkozás előtt.

Meglepetésem neked

Számodra, aki ezeket a sorokat olvasod, van még egy jó hírem. Minden gyakorlati praktikát kiírtam magamból azzal a céllal, hogy mások is élvezhessék mindazt, amit nekem sikerült elérni az évek során. Ezt egy könyv formájában osztom meg veled. Ő A Sikeres Online Oktató. Érdemes alaposan körüljárni a témát, rászánni a felkészüléshez szükséges időt, és amikor készen állsz, akkor nem szabad tovább hezitálni, bele kell vágni. Részmunkában vagy főállásban, de Legyél Te is Skype tanár, mert érdemes. Nagyon érdemes!

Sok sikert!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

A Sikeres Online Oktató könyv rengeteg időt és energiát fog megspórolni neked ahhoz, hogy már rövid távon főállású online tanárrá válhass. Ne járd végig a felesleges köröket, invesztálj a tudásodba és az életedbe! További információkért látogass el A Sikeres Online Oktató hivatalos oldalára.