Támogató partnerek,
akikre büszke vagyok:

Digitális Szülő Online Otthon Oktatás Tudásbank

Hogyan ne égj ki online tanárként?

Modern világunkban bárkit fenyegethet a kiégés réme. Egy online tanár sem kivétel ez alól. Jó hír viszont, hogy egy kis odafigyeléssel és önfegyelemmel könnyedén megelőzhető a „burnout”. Lássuk, mik a trükkök!

Hogyan ne égj ki online tanárként?

Első körben érdemes tisztáznunk, hogy melyek azok a faktorok, amik általánosságban visznek el egy tanárt a fásultság irányába:

  1. 1. Rendszertelen időpontban tartott tanórák.
  2. 2. Túl hosszúra nyújtott órák.
  3. 3. Túl sok letanított óra naponta.
  4. 4. Felkészületlenség.
  5. 5. Egészségtelen életmód.
  6. 6. Kialvatlanság.

Normál esetben a blog ezen a ponton véget is érne, de azért a dolog mégsem ilyen egyszerű. Haladjunk szépen sorban, s közben igyekszem valamennyi ponthoz hozzáfűzni olyan gondolatokat, melyek minden online tanár számára hasznosak lehetnek.

1. Rendszertelen időpontok

Tapasztalataim szerint sokan beleesnek ebbe a hibába. Az indokok egyszerűek. A hatékony szolgáltatás végett igyekszünk mindent megtenni azért, hogy alkalmazkodjunk diákjaink igényeihez. Ez mind szép és jó addig a pontig, amíg az óráink nagyjából egy tömbbe rendeződnek. Azonban ha egy reggeltől estig tartó napot a „teljes skálán teleteszünk” diákokkal, akkor annak a következménye nagyjából így írható le:

Egész napos stressz a folyamatos készenlétben állás miatt, az agy és a tudat önkéntelen megfeszítése.

Ismerős? Elképesztő módon szívja az ember életerejét, épp ezért már rövidtávon képes megmutatni oroszlánkörmeit például tartós fáradtságérzet és kedvetlenség formájában.

Megoldás: Egy nagyszerűen „beárazott” online tanár esetében (Erről részletesen olvashatsz itt.) azt szoktam javasolni, hogy amennyiben főállásban tanít, jelölje ki magának azt az időintervallumot, amely számára a legkreatívabb, és ide foglaltassa be a tanóráit. Az én esetemben ez a délelőtti időszak volt anno. Nagyjából reggel 8 és dél között. Elég négy, legfeljebb öt tanórát egymás mögé helyezni 15 perces szünetekkel, és „lendületből végigszaladni” az aznapi diákokon.

Fenséges érzés volt számomra a nap második felének teljes felszabadítása! Miután végeztem, jócskán tudtam időt fordítani sportra és más egyéb tevékenységekre is. Stresszmentesen, tele energiával!

2. Túl hosszú tanórák

Iskolai éveink alatt megszoktuk a 45 perces tanórákat. Ez az online térben jócskán megnyúlhat. Nem ritka a zsinórban letanított 90 (vagy akár 120!) perc, mely bizonyos diákok esetében ugyan relatíve gyorsan eltelhet, de a tapasztalat azt mutatja, hogy egy ennyi időn át tartó koncentráció jóval nagyobb mértékben emészti az energiát, mint a „klasszikus” 45 perc.

Javaslatom, hogy maradjunk a rövidebb óráknál, melyeket időben lezárunk, nem csacsogunk diákunkkal a saját szünetünkre szánt időnket pazarolva, hanem rápihenünk, és felkészülünk fejben a soron következő diákra. Tanuljuk meg tisztelni önmagunkat, és az elvégzett munkánkat!

3. Túl sok napi óra

Tanáronként változik az ideálisan vállalható napi tanóra mennyiség. Az én esetemben például átlagosan négy tanóra volt a napi „ukáz” úgy, hogy a hétvégéim zömmel szabadok maradtak. Ezért is fontos a jó árazás, hiszen a korlátozott mennyiségű tanórák limitet szabnak a bevételeinknek is…

4. Felkészületlenség

Ha bárki nekifutott már korábban, tapasztalhatta, hogy egy felkészületlenül megtartott óra mennyivel több extra koncentrációt, ergo mennyivel több energiát igényel az embertől. Nem győzöm hangsúlyozni tanár kollégáknak, hogy a felkészületlenség nagyon sok területen nyújtja be a számlát a tanítás során. Zavarodottság, összeszedetlenség, rossz minőségű tanórák, elégedetlen diákok, stb.

Javaslatom: Kerüljük hát a lusta „belazulást” még olyankor is, amikor már rutinosabbnak érezzük magunkat, és tiszteljük meg minden diákunkat az órákra való készüléssel!

5. Egészségtelen életmód

Reggeli nélkül elindítani a napot? Nem inni elég vizet? Egészségtelenül táplálkozni? Dohányozni? Nem sportolni? Hát… Ez is az önfegyelem kérdésköre, és ugyan unalomig ismételt téma, mégis van benne ráció. Nem is kevés.

Egy biztos, aki komolyan veszi a tanítást, és eltökélt célja, hogy minden diákjának magas minőségű szolgáltatást nyújtson, annak a tanárnak ezeket a tényeket sem szabad figyelmen kívül hagynia.

6. Kialvatlanság

Ha egy tanórának fáradtan, álmosan futunk neki, akkor szinte garantált, hogy az idő olyannyira vánszorogni kezd, hogy a normál hosszt végül már a duplájának fogjuk érezni. Megéri..?

Ha reggeli órával kezdjük a napot, akkor előző éjszaka bújjunk ágyba időben. Ha pedig egy délutáni „diákblokk” áll előttünk, érdemes előtte ledőlni akárcsak fél órára is, hogy kellőképpen felfrissítsük magunkat!

Konklúzió:

A tanítás felelősség. A magántanítás (pláne sok pénzért) pedig még nagyobb felelősség, hiszen ha valaki az idejével és pénzével tisztel meg minket, jogos az abbéli elvárása, hogy megkülönböztetett bánásmódot és törődést kapjon cserébe.

Erre pedig csupán azok képesek hosszútávon, akik betartják a fenti íratlan szabályokat.

Minderről még részletesebben olvashatsz a kifejezetten online tanároknak írt Sikeres Online Oktató című e-könyvben.

Sok sikert!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

A Sikeres Online Oktató könyv rengeteg időt és energiát fog megspórolni neked ahhoz, hogy már rövid távon főállású online tanárrá válhass. Ne járd végig a felesleges köröket, invesztálj a tudásodba és az életedbe! További információkért látogass el A Sikeres Online Oktató hivatalos oldalára.