Támogató partnerek,
akikre büszke vagyok:

Digitális Szülő Online Otthon Oktatás Tudásbank

Felpezsdült az online magántanárok tábora

A kialakult válsághelyzetnek nem csak negatív hozadékai vannak. Észre kell vennünk, hogy az „ürömben” tucatnyi lehetőség is megjelent. A karantén generálta megváltozott helyzetben végre elkezdtünk nyitni a tömeges digitalizáció felé. Beléptünk egy új társadalmi szerkezet első fázisába. Ennek legékesebb jele, hogy észrevétlenül elkezdtek telítődni az internetes magántanár platformok…

Felpezsdült az online magántanárok tábora

A szükség nagy úr. Mindenkiből más és más reakciót vált ki egy-egy válsághelyzet. Aki egy jelentősebb krach idején túl nagy figyelmet fordít a médiában kerengő hírekre, ha állandóan mások rémisztő véleményével foglakozik, és ha sokat időzik pánikkeltő társaságban, akkor az illető ezzel két komoly hibát vét:

Teljesen felkészületlen lesz, amikor a válság valóban komolyra fordul, hiszen nem edukálja magát megfelelően.

Lemarad minden olyan lehetőségről, amit épp a válság kezdetén, még a tetőzése előtt lehetne megragadni.

Ezek stratégiai baklövések. Mire gondolok konkrétan? Ugye elindult egy folyamat a világban, ami jó pár szektort gyakorlatilag határozatlan időre lenullázott. Szomorú dolog, valóban az, de távolról sem a világvége. Aztán itt van az oktatási rendszer, ahol a probléma végül hellyel-közzel áthidalhatóvá vált különféle internetes eszközökkel. Tény, hogy nem volt egyszerű a gyorsan kikényszerített válaszreakció, de azt gondolom, a tanár társadalom egészen jól vette/veszi az akadályokat és nagyon jól reagál a fennálló kihívásokra. Ha el nem is hárították teljesen, elismerésre méltó módon enyhíteni tudták a negatív hatásokat.

Nyugalom vs. pánik

„Békeidőkben” sokszor érzi azt az ember, hogy 10 millió Pató Pál Úr országa vagyunk. Minden viszonylagos rendben zajlik, nincsen, ami áttörő változásra ösztönözzön. Langyos vízben üldögélnek a dolgok, és ha olykor fel is ütné fejét az elégedetlenség, a túlzott kényelem ezeket a foltokban megjelenő hangokat hamar el is némítaná. Nem úgy egy válság esetében, amikor minden a feje tetejére áll! Ilyenkor, a teljesen átrendeződő folyamatok idején azok és csakis azok látják a megjelenő lehetőségeket, akik a józanságukat megőrizve, pániktól nem elvakítva tudnak a világban tájékozódni.

Miért értékelődött fel az online magánoktatás?

Korábban már írtam arról, hogy egy erőteljesen lelassuló gazdaság milyen gondokat okozhat az állami szférában: Hogyan hozd ki a maximumot a válságból? Míg egyesek fennhangon zúgolódnak azzal kapcsolatban, hogy kinek van joga tanítani (vagy fogalmazzunk inkább így: tudást átadni), addig élelmes tanárok csoportja érdekes dolgokat figyelhet meg: Elkezdett körvonalazódni egy réteg azok közt, akiknek az állása került veszélybe, illetve el is veszítették az. Nekik most égető szükségük van új ismeretek megszerzésére. Mondjuk úgy némi túlzással, hogy „átképzésre” várnak. Nem lehetnek nyugodtak abban az iparágban, ahol eddig tevékenykedtek, hiszen szemvillanás alatt döngölte földbe a járvány többek között a turizmust, a vendéglátóipart, a sportot és a szórakoztatóipart is. Ezek az emberek nem fognak otthon ülni tétlen, mozdulniuk kell. Számukra az egyetlen biztos irány az online tér. Ide fognak betódulni, ahol „kiéhezett” magántanárok várnak rájuk, vagy épp ők válnak magántanárrá...

A felnőtt tanulók mellett nem szabad elfeledkezni azokról a diákokról sem, akik eddig is vettek magánórákat korrepetálás, felzárkóztatás céljából. Ennek folytatására az egyetlen esély most számukra is az internet. Létszámuk egyáltalán nem kicsi.

Kislány laptoppal

Halkan jegyzem meg, azok az online magántanár platformok – legyen az ingyenes vagy fizetős - ahol nem indult volna meg meredeken az újonnan regisztráló oktatók száma, valamit nagyon rosszul csinálhatnak…

A jó hír az, hogy a kényszer teremtette extra bevételi forrás valóban létezik és rendelkezésre áll. A rossz hír pedig, hogy aki sokat habozik, az teljes egészében le fog maradni erről a lehetőségről. Később várhatóan már kevesebb esélye nyílik arra, hogy nagy létszámú és tartós diákbázist építsen.

A rend idővel ismét visszaáll, a diákok és a tanárok is visszakerülnek a jól megszokott tantermekbe. Nem mindegy azonban, hogy a folyamat, ami most van nagy erőkkel kibontakozóban, miképp lesz meglovagolva.

Hozzáteszem, távolról sem elég az, ha valaki mindent eldobva azonnal regisztrál az első útjába kerülő „online tanárokat kínáló” weboldalra. Félő, hogy alapos marketing illetve vállalkozói ismeretek hiányában ennek így csak kudarc lenne a vége. Ellenben ha egy tudatos stratégia mentén építkezik az oktató, akkor könnyűszerrel szüretelheti le a siker gyümölcseit már egészen rövidtávon.

(Az egyértelműség kedvéért és további hasznos információkért javaslom elolvasni a Skype tanári tevékenység elindítása 6+1 lépésben című írást.)

A jelenlegi felbolydulásban érdemes mindenkinek tisztán látnia. Léteznek rendkívül hasznos netes felületek, ahol a közösen „összeollózott” tudás aranyat ér. Ilyen például a tanárokból verbuválódott, villámgyorsan hatalmas tagságot elérő Online Otthonoktatás zárt Facebook csoport. Bármi, ami az online tanítás aktuális kérdéseivel kapcsolatban praktikus lehet, itt megtalálható. Az internetes eszközökről felszedett friss tudás később ugródeszkaként is használható a meglévő iskolai karrier mellől kikacsingatva.

Azon marakodni manapság, hogy kinek van tanári diplomája és kinek nincs, ki az, aki taníthat az online térben és ki az, aki nem, kb. olyan, mint azon vitázni, hogy kin van szájmaszk és kin nincs. Irreleváns. (Ha mégis kérdés még a két „tanári kaszt” közötti különbség, akkor a részletek megismerhetők a Tantermi tanárok vs. online magánoktatók írásból.)

Sok sikert mindenkinek!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

A Sikeres Online Oktató könyv rengeteg időt és energiát fog megspórolni neked ahhoz, hogy már rövid távon főállású online tanárrá válhass. Ne járd végig a felesleges köröket, invesztálj a tudásodba és az életedbe! További információkért látogass el A Sikeres Online Oktató hivatalos oldalára.