Támogató partnerek,
akikre büszke vagyok:

Digitális Szülő Online Otthon Oktatás Tudásbank

7+1 jel, hogy talán mégsem vagy annyira jó online magántanár

Rengeteg embert vonz az online tanítás gondolata manapság. Pedagógusokat, akik „erősebb pénzeket” szeretnének a konyhára, és önjelölt tanárokat, akiknek bejön az otthonról végezhető kötetlen munka gondolata. Azonban a könnyűnek tűnő vállalkozás elindítását követően sokan elvéreznek már az út elején. Vajon miért van ez? Ebben a blogban alaposan körüljárjuk…

7 jel

1. Erős ego, ragaszkodás a diploma hatalmához

Ezt talán a legfőbb oka annak, hogy a „tanárnak tanult tanárok” sok esetben nem képesek kellő alázattal megközelíteni újonnan választott karrierjüket.

Az online térben teljesen más szabályok uralkodnak. A diák a tudást szomjazza. (Majdnem) teljesen hidegen hagyja őt választott tanára szakmai háttere. Éppen ezért szükségtelen hosszúra nyúlt önéletrajzokat lobogtatni. Hatástalan lesz…

Egy dolog számít, és csakis egy: a diák maga! Mit kap a tanárjától? Hogy érzi magát tanárával az órák alatt? Mennyire véli hasznosnak a közös munkát? Ezek a legfontosabb kérdések a fejében. A tanár diplomája, mint olyan, teljesen irreleváns.

Talán ezért lehet az, hogy a nem diplomás oktatók azonnal nagy lendülettel képesek belevágni az online munkába. Ők (is) a megfelelő tudást birtokolják, és ha emellé jó kommunikációs készség, dinamikus tálalás, esetleg szórakoztató, pozitív személyiség is társul, a siker MAJDNEM garantált…

2. A digitalizáció elutasítása

Miért csak majdnem? Sok esetben bagatell dolgokon bukhat el egy akár gyümölcsözőre is fordulható tanár-diák kapcsolat.

Tény, hogy az egész folyamat nem igényel „emberfeletti” digitális kompetenciát, ettől függetlenül az általunk használt eszközök alapos ismerete elengedhetetlen. Értem ez alatt az alábbiakat:

3. Lustaság

Egy felgyorsult világban, ahol az információ szélsebesen áramlik, elfogadhatatlan a felkészületlenség. A diákok pénzük ellenében sosem fogják tolerálni az akadozó tanórákat, ahol az oktató érezhetően „nincs képben” a tanítandó anyaggal, pusztán mert nem készült fel alaposan.

Ne ringassuk magunkat abban a tévhitben, hogy megspórolhatjuk az órákat megelőző készülést. Ezt megérzik a diákok, s nem lesznek elnézők már rövidtávon sem.

4. Intézményi függőség

Bizonyára nagy ugrás bárkinek, amikor vállára veszi azt a fajta felelősséget, amikor megszűnnek számára a munkahelyi előírások, és nem lesz, aki megmondja, mit tegyen. Eztán saját magának kell mindent irányítani, kijelölni az időpontokat, az órák menetét, a diákok igényei szerint megkomponálni a tananyagokat, stb. Nem lesz osztály, és nem lesznek dolgozatok sem. El kell tudni ettől vonatkoztatni, és mihamarabb önállóvá válni. Ellenkező esetben a tanár bizonytalanná válhat, és hamar elveszítheti a kontrollt az órák felett.

5. Alkalmazotti szemlélet

Szorosan kapcsolódik a fent megfogalmazott gondolatokhoz. Megszűnik a havi fix munkabér. Magunkra maradunk… Nekünk kell tudni „beterelni” a diákokat az életünkbe. Nekünk kell tudni megtartani őket hosszútávon, elkerülve a fáradságos toborzást. Nekünk kell tudni idővel rátalálni azokra a tanulókra, akikkel öröm a közös munka, akik megbízhatók mind a pénzutalások, mind az órákon való pontos megjelenés terén.

6. Rossz emberi természet

Ez talán nem is igényel alapos kifejtést. Ha az iskolában egy tanárt nem kedvelnek a diákjai, legfeljebb gúnyos szavakkal illetik őt a háta mögött. Ellenben ha az online térben egy tanár nem szimpatikus a diákoknak, mert mondjuk lekezelő, pökhendi, egoista, fárasztó, unalmas, nem alapos, stb., akkor a forgatókönyv teljesen más. Eltűnik a tanuló, és eltűnik a bevétel is.

Az online tanítás igazi szemlélet-, és személyiségformáló tevékenység a „problémás tanárok” esetében!

7. Önbecsülés hiánya

A kezdetek kezdetén természetesen elfogadható, sőt javasolt is a „szerényebb árazás”, míg a tanár megedződik kissé, és megszokja az új közeget. Ha a későbbiek során viszont képtelen az ésszerű áremelésekre, akkor az oktató maga alatt vágja a fát.

Meg kell találni azt a biztonságos egyensúlyt, amely mellett folyamatos a diákok érkezése, és kialakul a tisztes megélhetés is. Túlzottan megnövekvő óraszámok helyett…

Ez egy vállalkozás, ezért így tekintsünk rá. Határozzuk meg pontosan a valódi céljainkat, és a minőségi munkánknak mindenkor kérjük meg az árát! Sose feledjük, mi is pénzből élünk, és nem jótékonykodásból tanítunk.

+1. Túlzott magabiztosság

Végül a fenti sorok ellentettje. Egy túlontúl magasan árazott tanár akkor kerül bajba, ha óráinak ára meghaladja a tudását, vagy az órák minőségét. Nincs kellemetlenebb annál, amikor egy diák udvariasan ugyan, de érezhetően azért távozik, mert közel sem azt kapja a magas tandíj ellenében, amire előzetesen számított.

Legyen mindig olyan a tartalom, amilyen a csomagolás!

Ha tetszett, amit olvastál, és szeretnél többet megtudni az online tanításról, akkor javaslom átböngészni a Tudástár írásait. Ha pedig alaposan felkészülnél, és semmit nem bíznál a véletlenre, akkor itt az idő egy egészen csekély befektetéssel beszerezned és elolvasnod a Sikeres Online Oktató című e-könyvet. Ez lesz, ami kézen ragad, és felfed minden olyan praktikus tudást, melyek megfelelő alkalmazásával Te lehetsz a következő online sztártanár!

Sok sikert és kitartást kívánok, hajrá!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

A Sikeres Online Oktató könyv rengeteg időt és energiát fog megspórolni neked ahhoz, hogy már rövid távon főállású online tanárrá válhass. Ne járd végig a felesleges köröket, invesztálj a tudásodba és az életedbe! További információkért látogass el A Sikeres Online Oktató hivatalos oldalára.